Project L&V kiest voor ordelijke fusie van Lovendegem, Zomergem en Waarschoot

Te klein en klantonvriendelijk…

Keuze voor Meetjesland logisch maar wel met inspraak burgers

Tijdens een persconferentie deze middag hebben de 3 CD&V-burgemeesters van Lovendegem, Zomergem en Waarschoot aan de hand van een nota de fusieplannen van de drie gemeenten bekend gemaakt. Hoewel de nota twee opties naar voor schuift (nog voor de verkiezingen van 2018 of naar 2025) is het duidelijk dat de colleges kiezen voor de korte pijn. Als Project L&V zien we hier in opportuniteiten maar hebben we ook bedenkingen die fundamenteel zijn.

Vooreerst de opportuniteiten: een dergelijke fusie gaat uit van drie min of meer gelijkwaardige partners die weliswaar verschillend zijn van mentaliteit maar toch dichter bij elkaar staan als het gaat om het dorpsgevoel. Een té grote fusie zorgt hoe dan ook voor spanningen tussen het centrum en de periferie. Het tripolaire karakter zal er ook voor zorgen dat dienstverlening bereikbaar kan blijven voor de burgers.

Deze fusie verankert Lovendegem ook definitief in het Meetjesland. Over deze positie werd al eens meer twijfel geuit.

Maar de bedenkingen zijn er ook.

Een nota schrijven met wervende teksten is leuk maar hoe het in de praktijk zal verlopen is iets anders. Als gemeenteraadslid heb ik ook ronkende verklaringen gehoord over de werking van het nieuwe gemeentedecreet maar er maar weinig van gemerkt in de praktijk.

Sinds maart 2016 – en de eerste verhalen over de fusie van Knesselare en Aalter en de charmeoffensieven van Eeklo – heb ik dit thema aan de agenda van de gemeenteraad van Lovendegem gebracht en gehouden. Nooit is er vanuit het College een duidelijk standpunt geformuleerd. Laat staan dat er een voorstel gekomen is. Nu ineens moet alles snel besproken worden op een raad eind juni, op een moment dat de twee andere gemeenten hun beslissing al genomen hebben. Een raad op hetzelfde moment in de drie gemeenten was eerder aangeraden om geen bestuur voor voldongen feiten te stellen.

Eigenlijk kan deze operatie maar gebeuren na verkiezingen en een uitgebreid meerjarenplan waar deze fusie centraal staat. Op dit moment heeft geen enkel college een mandaat. Noch van de kiezer, noch van de gemeenteraad.

Deze nota betekent ook dat het momenteel bijzonder onduidelijk is in welke mate alle beloftes zullen gehouden (kunnen) worden. In Lovendegem staan er nog heel wat werken – vaak na decennialange beloften van CVP/CD&V – die cruciaal zijn voor de bevolking. Een snelle fusie zal hoe dan ook voor desorganisatie van de opvolging en administratie zorgen tijdens een bepaalde periode. Op dit moment kan ook niks gezegd worden over wat de prioriteiten juist zijn.

De fusiebonus van de Vlaamse Regering van de om en bij 13 miljoen EUR is dan wel mooi meegenomen, het blijft wel een lokmiddel om met belastinggeld een politiek project door te duwen. Het zou de Vlaamse Regering wel tot eer strekken om deze maatregel verder door te trekken naar de volgende legislatuur met als eis dat er een inspraaktraject in dat meerjarenplan komt. Maar gezien de teneur van de nota is het duidelijk dat er een versnelde fusie komt.

Project L&V staat nu voor een uitdaging. Als lokale partij moeten wij nu de mogelijkheden bekijken om verder politiek actief te blijven in een huidige of een andere vorm.

Geert Neirynck
Onafhankelijk gemeenteraadslid
GSM 0475 556 788

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmail