Uit de Pers: Oplossingen voor fietsknelpunten


Het Laatste Nieuws
Ma. 09 Feb. 2015
Met ingrepen voor fietsers aan de rotonde op de Drongense Steenweg, de Trekweg en op termijn aan de Bosstraat moeten de vele fietsers die via Vinderhoute naar Gent pendelen, straks beter af zijn. “Het fietspad op de rotonde zal rond gemaakt worden zodat het duidelijker is dat fietsers voorrang hebben”, zegt schepen van Mobiliteit Vincent Laroy (Open Vld).

Heel wat fietsers en dan vooral scholieren rijden al jaren door Vinderhoute naar Gent om de drukke N9 te vermijden. Die pendelaars moeten het de komende jaren een stuk beter krijgen dankzij een doorbraak in enkele los van elkaar staande dossiers. Cruciaal is de rotonde op de Drongense Steenweg, die vlakbij Bierstalbrug ligt en waar vooral automobilisten die de brug afrijden veel snelheid maken. De snelheid van het verkeer temperen, is daar de eerste opdracht. Zo werkt de gemeente aan een ‘poorteffect’ bij het binnenrijden van Vinderhoute. “Daarvoor zullen er een aantal aanpassingen gebeuren aan de rotonde”, zegt schepen van Mobiliteit Vincent Laroy (Open Vld). “Concreet zal het fietspad rond gemaakt worden en komt het dichter bij de as van de straat en de rotonde. Daardoor wordt de voorrang van de fietsers duidelijker.” Kleuterschool De Speelfontein ligt vlakbij de rotonde en zal volgens Laroy betrokken worden bij de heraanleg.

Twee trajecten

De rotonde is op haar beurt het startpunt van twee verbindingen naar Gent: via de Speybrug kan je langs de Brugsevaart en de Coupure tot in hartje Gent fietsen, via de Bosstraat bereik je Drongen en de omgeving van de Watersportbaan. Voor beide trajecten zitten fietsvriendelijke oplossingen in de pijplijn, al kan het op het terrein nog wel even duren voor alle plannen uitgevoerd zijn. Volgend jaar komt er een afgescheiden fietspad langs de Trekweg, vanaf de plek waar de Trekweg

onder de R4 gaat. Het fietspad komt tussen de straat en de Brugsevaart. Het traject is nu nog een ‘missing link’, want de route sluit aan op de Trekweg in Mariakerke, die ingericht is als een fietsstraat. “Het gaat in een eerste fase om een vrijliggend fietspad op gronden van Waterwegen en Zeekanaal richting Vinderhoute en een fietssuggestiestrook richting Mariakerke”, zegt schepen Laroy. Aan de andere kant van de Speybrug komt een oversteekplaats ter hoogte van Langendam. Daar wil de Vlaamse Landmaatschappij een toegangspoort tot de Vinderhoutse Bossen maken.

Wie aan de rotonde naar Drongen rijdt, moet in de Bosstraat over een fietspad dat weinig troeven kan voorleggen: het beton is al jaren in slechte staat en de auto’s razen er aan 90 kilometer per uur voorbij. Een heraanleg én een snelheidsverlaging tot 70 per uur zitten in de pijplijn, maar zijn niet voor meteen. Tot frustratie van Geert Neirynck (Onafhankelijk) die het dossier al tien jaar hoger op de agenda probeert te krijgen. “Ik liet destijds nog een vraag stellen in de Gentse gemeenteraad, maar dat fietspad ligt nu eenmaal zo goed als buiten de grenzen van Gent”, klinkt het gelaten.

GAËTAN REGNIERS ■

Facebooktwittergoogle_plusmailFacebooktwittergoogle_plusmail